Як допомогти своїй дитині вибрати професію?
Профорієнтаційна інформація, що допоможе батькам у спільному виборі з дитиною її майбутньої професії.
Що допомагає чи заважає обрати професію? (за Є.Клімовим)
1) Позиція старших членів сім’ї, які вважають, що відповідають за долю своїх дітей, і саме тому прагнуть нав`язати свою думку.
2) Позиція друзів та подруг. Міцні дружні стосунки можуть вплинути на вибір професії.
3) Позиція вчителів, шкільних педагогів.
4) Особисті плани на майбутню роботу, уявлення про передбачуваний рівень доходів
5) Здібності. Визначати їх не лише за оцінками, але й за досягненнями у різноманітних видах діяльності.
6) Прагнення суспільного визнання. Кожна людина прагне визнання, воно винятково важливе для особистості.
7) Інформованість. Подумайте про те, щоб одержана про професію інформація не виявилася спотвореною, неповною, односторонньою.
1) Позиція старших членів сім’ї, які вважають, що відповідають за долю своїх дітей, і саме тому прагнуть нав`язати свою думку.
2) Позиція друзів та подруг. Міцні дружні стосунки можуть вплинути на вибір професії.
3) Позиція вчителів, шкільних педагогів.
4) Особисті плани на майбутню роботу, уявлення про передбачуваний рівень доходів
5) Здібності. Визначати їх не лише за оцінками, але й за досягненнями у різноманітних видах діяльності.
6) Прагнення суспільного визнання. Кожна людина прагне визнання, воно винятково важливе для особистості.
7) Інформованість. Подумайте про те, щоб одержана про професію інформація не виявилася спотвореною, неповною, односторонньою.
Стратегія вибору кар’єри
При виборі фаху слід спиратися на:
1) Інтереси (спрямованість людини на певні галузі пізнання). Тут важливо з`ясувати, що це: зацікавленість чи стійкий професійний інтерес. Професійними вважаються інтереси, пов`язані з професійними планами.
2) Нахили (схильність, потреба займатися якоюсь справою).
3) Здібності (індивідуально-психологічні особливості, що є запорукою успішного виконання певної діяльності).
4) Мотиви (спонукання до якоїсь дії, праці, роботи).
5) Готовність (придатність до чогось).
6) Можливості (засоби, умови, обставини необхідні для певної діяльності).
7) Природні особливості нервової системи (темперамент).
8) Стан здоров`я.
9) Потреба суспільства в обраній професії.
1) Інтереси (спрямованість людини на певні галузі пізнання). Тут важливо з`ясувати, що це: зацікавленість чи стійкий професійний інтерес. Професійними вважаються інтереси, пов`язані з професійними планами.
2) Нахили (схильність, потреба займатися якоюсь справою).
3) Здібності (індивідуально-психологічні особливості, що є запорукою успішного виконання певної діяльності).
4) Мотиви (спонукання до якоїсь дії, праці, роботи).
5) Готовність (придатність до чогось).
6) Можливості (засоби, умови, обставини необхідні для певної діяльності).
7) Природні особливості нервової системи (темперамент).
8) Стан здоров`я.
9) Потреба суспільства в обраній професії.
Усвідомленим можна вважати вибір, який враховує всі пункти!!!
Сайти профорієнтації
1) http://prof.osvita.org.ua (розділ «Крок до самовизначення» в якому є тести)
2) http://www.proforientator.ru (розділ “Тести”)
Сайти профорієнтації
1) http://prof.osvita.org.ua (розділ «Крок до самовизначення» в якому є тести)
2) http://www.proforientator.ru (розділ “Тести”)
Тести, анкети, методики
1) Анкета А. Йовайш «Що мені подобається?»
2) Диференційно діагностичний опитувальник (ДДО ; Е.А.Клімов )
1) Анкета А. Йовайш «Що мені подобається?»
2) Диференційно діагностичний опитувальник (ДДО ; Е.А.Клімов )
ДИФЕРЕНЦІЙНО-ДІАГНОСТИЧНИЙ ОПИТУВАЛЬНИК Є. КЛИМОВА (ДДО)
Коментар.
Кожна людина народжується з певними здібностями, схильностями до певного виду
професійної діяльності. Значення інтересів у житті людини велике: вони
спонукають набувати знання, пізнавати світ, допомагають долати труднощі. Все
своє життя людина може шукати відповіді на запитання „Хто я?”, „Що мене
цікавить найбільше?”. Для того, щоб Ви знайшли відповідь на такі питання,
необхідно спочатку з’ясувати коло Ваших професійних інтересів. У цьому Вам
допоможе запропонована анкета.
Інструкція.
Уявіть собі, що ви маєте можливість обрати одну з двох можливих професій. Якій
би Ви надали перевагу?
Вибір.
Уважно прочитавши два твердження (а і б), обраний варіант позначте знаком „+”,
а інший – знаком „ – ”.
Карта
самооцінки схильностей
Я
хотів (ла) би
1 а.
Доглядати за тваринами
2 а.
Допомагати хворим людям, лікувати.
3 а.
Стежити за якістю виготовлення
книжкових
ілюстрацій, плакатів.
4 а.
Обробляти матеріали (дерево, тканини, метал, пластмасу)
5 а.
Обговорювати науково-популярні книжки,
статті.
6 а.
Вирощувати молодняк (тварин).
7 а.
Копіювати малюнки, зображення або настроювати музичні інструменти.
8 а.
Розшукувати та пояснювати людям необхідні відомості ( у довідковому бюро, на
екскурсії).
9 а.
Ремонтувати речі, вироби, одяг, техніку.
10 а.
Лікувати тварин.
11 а.
Виводити нові сорти рослин.
12 а.
Розв’язувати суперечки між людьми, переконувати, заохочувати їх, пояснювати
їм незрозуміле.
13 а.
Спостерігати, вивчати роботу гуртків художньої самодіяльності.
14 а.
Обслуговувати, налагоджувати медичні прилади.
15 а.
Складати точні описи, звіти про спостереження.
16 а.
Робити лабораторні аналізи.
17 а.
Фарбувати або розмальовувати стіни приміщень, поверхні машин, виробів,
пристроїв.
18 а.
Організовувати культпоходи, екскурсії до театру, музею.
19 а.
Виготовляти за кресленнями деталі, вироби, машини, одяг.
20 а.
Боротися з хворобами рослин, шкідниками.
|
1 б.
Обслуговувати машини, прилади (спостерігати, регулювати).
2 б.
Складати таблиці, схеми, програми обчислювальних машин.
3 б.
Стежити за станом і розвитком рослин.
4 б.
Доправляти товари до споживача.
5 б.
Обговорювати художні твори, п’єси, концерти.
6 б.
Тренувати товаришів (молодших) у виконанні будь-яких дій: трудових,
навчальних, спортивних.
7 б.
Керувати будь-яким вантажним засобом (транспортом або підйомним).
8 б.
Оформлювати виставки, вітрини за допомогою художніх засобів або брати участь
у підготовці п’єс.
9 б.
Шукати і виправляти помилки в текстах, таблицях.
10 б.
Виконувати розрахунки, обчислення.
11 б.
Проектувати, конструювати нові види промислових виробів.
12 б.
Розбиратися у схемах, кресленнях, перевіряти, уточнювати.
13 б.
Спостерігати, вивчати життя мікробів.
14 б.
Надавати людям медичну допомогу у разі їх травмування.
15 б.
Описувати та художньо зображувати події, що спостерігалися або виникли в
уяві.
16 б.
Приймати, оглядати хворих, проводити з ними бесіди.
17 б.
Здійснювати монтаж споруд.
18 б.
Грати на сцені, брати участь у концертах.
19 б.
Креслити, копіювати мапи, креслення.
20 б.
Працювати на клавішних машинах (друкарській, телетайпній).
|
Таблиця – ключ до ДДО
Людина -
Природа
|
Людина -
Техніка
|
Людина -
Людина
|
Людина -
Знакова
система
|
Людина –
Художній
образ
|
1 а
|
1 б
|
2 а
|
2 б
|
3 а
|
3 б
|
4 а
|
4 б
|
5 а
|
5 б
|
6 а
|
-
|
6 б
|
-
|
7 а
|
-
|
7 б
|
8 а
|
-
|
8 б
|
-
|
9 а
|
-
|
9 б
|
-
|
10 а
|
-
|
-
|
10 б
|
-
|
11 а
|
11 б
|
12 а
|
12 б
|
13 а
|
13 б
|
14 а
|
14 б
|
15 а
|
15 б
|
16 а
|
-
|
16 б
|
-
|
17 а
|
-
|
17 б
|
18 а
|
-
|
18 б
|
-
|
19 а
|
-
|
19 б
|
-
|
20 а
|
-
|
-
|
20 б
|
-
|
+
|
||||
-
|
Інтерпретація результатів. Заповнивши
таблицю, підрахуйте суму плюсів та мінусів у кожному стовпчику і запишіть у
відповідний рядок („+”, „-”).
Найбільша сума балів (7-8) в одному стовпчику
є свідченням ступеня вираженості Ваших
нахилів до одного з п’яти типів професій. Якщо у вас не буде переваги певного
(одного) типу професії, це є ознакою того, що професійний інтерес ще не
сформований. Вам необхідна допомога педагога.
Анкета А.Йовайш "Що мені подобається?"
Анкета (А.Йовайш) спрямована на дослідження інтересів і прагнень особистості як складових потенційного чи актуального покликання.
Після невеликої вступної бесіди про вибір професії учням пропонується перевірити власні інтереси. На чистому аркуші паперу діти заготовляють бланки відповідей від 1 до 150.
Інструкція. В анкеті пропонується 150 питань, кожному питанню відповідає номер у бланку відповідей. Якщо вам дуже подобається «вивчати математику», то в № 1 пишемо два плюси (++), якщо зовсім не подобається—два мінуси(--), якщо сумніваєтеся нуль (0). І так відповідаємо на кожне питання.
Що мені подобається?
Чи подобається вам? Хотіли б ви?
1. Вивчати математику.
2. Вивчати фізику.
3. Вивчати хімію.
4. Вивчати історію.
5. Вивчати рідну мову, інші мови.
6. Вивчати географію.
7. Вивчати біологію.
8. Спостерігати за різними породами дерев, вивчати їхнє походження.
9. Цікавитися породами деревини, їхнім практичним застосуванням.
10. Знайомитися з різними металами, їхніми властивостями.
11. Спостерігати за дією різних механізмів, знайомитися з їхнім влаштуванням і роботою (токарські верстати, автомобілі і т.п.).
12. Спостерігати дію електрики, дізнаватися її таємниці, читати про досягнення радіотехніки.
13. Дивитися журнали мод, милуватися красивим одягом.
14. Цікавитися новинками виробництва продовольчих товарів по журналах, на виставках, у магазинах.
15. Читати опис і розглядати знімки різних будівель.
16. Спостерігати за спортивними змаганнями.
17. Цікавитися будовою земної кори, походженням гір, океанів, вулканів.
18. Цікавитися машинами, спостерігати за роботою водія, машиніста.
19. Читати книги, дивитися фільми про моряків, льотчиків.
20. Спостерігати за військовим парадом, знайомитися з військовою
технікою.
технікою.
21. Відвідувати театр, дивитися кінофільми.
22. Слухати оперну і симфонічну музику, ходити на концерти.
23. Учитися малювати.
24. Читати світову класичну літературу.
25. Гратися з дітьми, приносити їм радість.
26. Читати книги, дивитися фільми про працівників міліції.
27. Допомагати хворим людям.
28. Піклуватися про свою квартиру, кімнату, стежити за їх естетичним
виглядом.
виглядом.
29. Точно вести підрахунок своїх грошових доходів і витрат.
30. Спостерігати за роботою продавців.
31. Читати науково-популярну літературу з математики.
32. Цікавитися новими відкриттями у фізиці, читати про життя і
діяльність видатних фізиків.
діяльність видатних фізиків.
33. Читати про новітні досягнення в області хімії, знайомитися з життям і діяльністю відомих хіміків.
34. Читати газети, слухати радіо, дивитися телевізійні передачі про політичні події.
35. Читати про походження мов, вивчати окремі слова.
36. Читати про різні країни, їх економіку, державний устрій, дізнаватися про географічні відкриття.
37. Читати про рослини, життя тварин і птахів.
38. Читати про ліс, проводити час у лісі.
39. Спостерігати за художньою обробкою дерева, розглядати нові зразки меблів, захоплюватися ними.
40. Розглядати зразки виробів з металу, спостерігати за їхньою обробкою.
41. Знайомитися з новітніми досягненнями сучасної техніки, відвідувати технічні виставки.
42. Випробувати дію побутових та інших електричних приладів, розбирати і ремонтувати радіоприймачі, магнітофони і т.п.
43. Розглядати тканини, ознайомитися з новою якістю матеріалів.
44. Учитися кулінарії.
45. Учитися кресленню.
46. Читати спортивні журнали і газети, цікавитися історією спорту й успіхами видатних спортсменів.
47. Читати науково-популярну і художню літературу про геологічні експедиції.
48. Відвідувати виставки транспортних засобів, читати про це в газетах і журналах.
49. Цікавитися морським транспортом, літаками, їхнім устаткуванням.
50. Читати книги військового змісту, дивитися фільми, цікавитися життям і долями учасників Великої Вітчизняної і громадянської війни.
51. Знайомитися з життям і творчістю видатних композиторів.
52. Знайомитися з життям видатних майстрів сцени і кіно, колекціонувати їхні фотографії.
53. Відвідувати виставки образотворчого мистецтва, музеї.
54. Знайомитися з новинками художньої літератури.
55. Зацікавити інших, розповідаючи нові речі, події, пояснюючи незрозуміле, невідоме.
56. Впливати на недисциплінованих, установлювати порядок серед однолітків або молодших.
57. Вивчати анатомію та фізіологію людини.
58. Цікавитися зовнішністю людини: одягом, зачіскою і т.д.
59. Вивчати економічну географію.
60. Цікавитися якістю і ціною товарів.
61. Рахувати, вирішувати складні математичні задачі, складати і вирішувати головоломки, ребуси, загадки.
62. Робити фізичні досліди, вирішувати задачі, заглиблюватися в різні явища природи.
63. Дізнаватися про будову хімічних елементів, стежити за ходом хімічних реакцій, робити досліди.
64. Знайомитися з політичним ладом різних країн, вивчати причини політичних подій.
65. Розбирати додатки, дізнаватися склад слів рідної й іноземної мов.
66. Складати географічні карти, збирати різноманітний географічний матеріал.
67. Вирощувати рослини, доглядати за тваринами, птахами, піклуватися про них.
68. Садити і доглядати за деревами, виготовляти гербарії лісових рослин.
69.Збирати різноманітну по якості деревину, робити художню обробку дерева, випалювати, вирізувати.
70.Виготовляти художні вироби з жерсті і дроту.
71.Збирати і ремонтувати всілякі механізми, велосипеди, мотоцикли, годинники і т.д.
72.Конструювати і виготовляти електроприлади.
73.Шити, плести, ткати.
74.Смажити і варити смачні блюда.
75.Знайомитися з архітектурними пам'ятниками, захоплюватися моделюванням будинків.
76.Грати в спортивні ігри.
77.Збирати і складати колекцію мінералів.
78.Брати участь в роботі гуртка автолюбителів.
79.Брати участь у секції веслярів, вітрильників, аквалангістів.
80.Брати участь у військових іграх.
81.Брати участь у шкільній самодіяльності, драматичному гуртку.
82.Брати участь у шкільному хорі чи оркестрі.
83.Брати участь у художньому гуртку, вивчати надбання живопису.
84.Брати участь у роботі літературного гуртка, відвідувати факультативні заняття.
85.Дізнаватися про внутрішній світ дитини.
86.Справедливо розцінювати вчинок товариша або літературного героя.
87.Доглядати за важкохворими.
88.Спостерігати за роботою перукаря, продавця, офіціанта.
89.Цікавитися в періодиці про виконання плану народного господарства.
90.Працювати за прилавком.
91.Брати участь у роботі математичного гуртка.
92.Брати участь у роботі фізичного гуртка, відвідувати факультативи з фізики.
93.Відвідувати факультативні заняття з хімії, брати участь в олімпіадах.
94.Брати участь у краєзнавчому гуртку, збирати історичний матеріал, аналізувати й узагальнювати його.
95.Працювати зі словником, дізнаватися зміст іноземних слів.
96.Брати участь у роботі географічного гуртка.
97.Робити досліди з рослинами, вивчати їхню врожайність, працювати в шкільному живому куточку.
98.Піклуватися про охорону лісу, доглядати за його життям.
99. Брати участь у гуртку «Умілі руки».
100.Виконувати слюсарні роботи в шкільних майстернях і будинку.
101.Випробовувати дії різних приладів і механізмів, виготовляти моделі літаків, кораблів і планерів.
102.Брати участь у радіотехнічному гуртку, монтувати радіоприймачі, електрогітари й ін.
103.Моделювати, конструювати різні зразки одягу.
104.Працювати на кухні, в їдальні, кафе, ресторані.
105.Малювати, проектувати зразки нових будинків.
106.Брати участь у спортивній секції, спортивних змаганнях.
107.Брати участь у походах на природу з метою ознайомлення з корисними копалинами і геологічними об'єктами рідного краю.
108.Водити вантажівки, автомобіль.
109.Брати участь у роботі авіаційного клубу.
110.Брати участь у секції стрільби або роботі гуртка «Юні друзі міліції».
111.Брати участь у конкурсі художнього читання.
112.Вивчати теорію музики й грати на якомусь інструменті.
113.Цікавитися життям і творчістю відомих художників.
114.Вивчати літературні твори, читати літературну критику.
115.Прагнути, щоб інші були кращими, шляхетніше поводилися.
116.Допомагати працівникам міліції з'ясовувати приховуваний злочин.
117.Читати статті, книги на медичні теми.
118.Спілкуватися з людьми, радити і допомагати їм вибирати потрібну річ іт.п.
119.Дискутувати з питань промисловості і сільського господарства.
120.Дискутувати з питань торгівлі.
121.Виконувати роботу, що вимагає знання математичних законів і правил.
122.Працювати з фізичними приладами й устаткуванням.
123.Працювати в хімічній лабораторії.
124.Працювати в архіві, знайомитися з історичними подіями.
125.Бути мовознавцем, працювати перекладачем.
126.Брати участь у географічних експедиціях.
127.Працювати на свіжому повітрі.
128.Працювати лісничим.
129.Працювати столяром.
130.Працювати за верстатом, переважно стоячи, виготовляючи різноманітні металеві вироби.
131. Працювати за кресленнями біля машин і верстатів.
132.Працювати з електроприладами і радіоапаратурою.
133.Працювати на швейній, ткацькій, в'язальній фабриці або в ательє.
134.Працювати інженером харчової промисловості.
135.Будувати будинки, зводити мости, працювати в конструкторському бюро.
136.Готувати учасників й організовувати спортивні змагання, займатися суддівством.
137.Брати участь у тривалих і важких походах, що вимагають напруженої роботи за визначеною програмою.
138.Возити пасажирів, вантаж, ремонтувати транспорт, дотримувати правила вуличного руху.
139.Жити за встановленим режимом, суворо виконуючи розпорядок дня.
140.Працювати в погану погоду у відкритому морі або пілотувати літак.
141.Грати на сцені.
142.Брати участь у музичних конкурсах, виступати на сцені.
143.Працювати в області образотворчого мистецтва.
144.Вести запис своїх спостережень, писати твори, складати вірші.
145.Намагатися доводити свою правоту, керувати іншими.
146.Працювати в юридичних установах.
147.Працювати в лікарні, поліклініці, аптеці.
148.Обслуговувати людей.
149.Працювати в області торгівлі, планування або фінансів.
150.Керувати торгівлею
Бланк відповідей
Номери запитань
|
Кінцевий результат
|
Дешифратор
|
1 31 61 91 121
|
Математика
| |
2 32 62 92 122
|
Фізика
| |
3 33 63 93 123
|
Хімія
| |
4 34 64 94 124
|
Історія
| |
5 35 65 95 125
|
Філологія
| |
6 36 66 96 126
|
Географія
| |
7 37 67 97 127
|
Біологія
| |
8 38 68 98 128
|
Лісництво
| |
9 39 69 99 129
|
Деревообробка
| |
10 40 70 100 130
|
Металообробка
| |
11 41 71 101 131
|
Техніка
| |
12 42 72 102 132
|
Електротехніка
| |
13 43 73 103 133
|
Легка промисловість
| |
14 44 74 104 134
|
Харчова промисловість
| |
15 45 75 105 135
|
Будівництво
| |
16 46 76 106 136
|
Спорт
| |
17 47 77 107 137
|
Геологія
| |
18 48 78 108 138
|
Транспорт
| |
19 49 79 109 139
|
Мореплавство, авіація
| |
20 50 80 110 140
|
Військові фахівці
| |
21 51 81 111 141
|
Актор
| |
22 52 82 112 142
|
Музика
| |
23 53 83 113 143
|
Мистецтво
| |
24 54 84 114 144
|
Література
| |
25 55 85 115 145
|
Педагогіка
| |
26 56 86 116 146
|
Право
| |
27 57 87 117 147
|
Медицина
| |
28 58 88 118 148
|
Служба побуту
| |
29 59 89 119 149
|
Економіка
| |
30 60 90 120 150
|
Торгівля
|
Коментарі
Дописати коментар